(Bron: Squash.nl)

Dat squashen je helpt om fit te blijven wist je waarschijnlijk al. Maar wist je ook dat squashen tot de gezondste sporten ter wereld behoort? In 2003 plaatste het Amerikaanse tijdschrift Forbes squash zelfs bovenaan zijn ranglijst van gezondste sporten ter wereld. Maar wat maakt squashen eigenlijk zo goed?

 

1: Je verbrandt veel calorieën

Squashen is een van de intensiefste sporten ter wereld. Het spel gaat razendsnel en de bal stuitert alle kanten op. Hierdoor ben je als speler constant in beweging, waardoor je in korte tijd veel energie verbrandt. Uit onderzoek blijkt dat een gemiddelde speler in dertig minuten squashen ongeveer driehonderd calorieën verbrandt en een competitiespeler zelfs vijfhonderd. Dit zijn meer calorieën dan bij welke andere sport dan ook. Hierdoor is squash een uiterst geschikte sport om af te vallen of om je lichaamsgewicht op peil te houden.

2: Verbeterde reflexen en flexibiliteit

Dat het squashspel zo snel verloopt, heeft nog een ander voordeel. Doordat de bal namelijk alle kanten op gaat, moet je snel kunnen reageren om er op tijd bij te zijn. Door vaker te squashen scherp je zodoende je reflexen aan. Bovendien moet je ook veel draaien en instappen om het spel te kunnen bijhouden. Dit bevordert de flexibiliteit van je spieren, waardoor je leniger wordt.

3: Tijdens het squashen train je al je spieren

Naast de flexibiliteit, vergroot je tijdens het squashen ook de kracht van je spieren. Zo krijg je sterke schouders en armen door continu hard tegen de bal te slaan.  Maar tijdens het squashen train je ook nog diverse andere spieren. Bij het slaan is het natuurlijk ook van belang om in balans te blijven, waardoor je contant je buikspieren gebruikt.Tijdens het rennen en duiken naar de bal krijgen bovendien je bil- en beenspieren het ook stevig te verduren. Voor de spieren staat squashen misschien wel gelijk aan een full body workout.

4: Het verkleint de kans op chronische aandoeningen

Het is algemeen bekend dat een actieve levensstijl de kans op bepaalde aandoeningen vermindert, zoals overgewicht, diabetes en hart- en vaatziektes. Dit komt doordat regelmatig bewegen je immuunsysteem versterkt en de doorgang van voedsel bevordert, waardoor afvalstoffen sneller afgevoerd worden. Naast je fysieke gezondheid, is squashen ook goed voor de geestelijke gesteldheid. Bewegen werkt namelijk ontspannend, omdat het je stressniveau verlaagt. Bovendien bevordert squashen je sociale contacten, omdat je altijd minimaal één tegenspeler nodig hebt. Win-win situatie dus!

5: Je wordt fitter dan ooit

Zoals eerder al opgemerkt, is squash een enorm intensieve sport. Hoewel de wedstrijden zich in een relatief kleine ruimte afspelen, ben je non-stop in beweging. Daarbij komt dat squash vergeleken met andere sporten weinig pauzemomenten heeft. Tussen de rally’s heb je gemiddeld tien tot twintig seconden rust, waardoor je hartslag amper tijd heeft om omlaag te gaan. Hierdoor gaat je conditie in korte tijd met sprongen vooruit. Na verloop van tijd, zal je je fitter voelen dan ooit tevoren!